revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

Fragment ročník 1987, číslo 3 (samizdat)

Bez rytmu, rýmov a jemnocitu

Len nedávno zomrel stranícky veršotepec Milan Lajčiak. Museli by sme predlho listovať v ideologicky do čista pozametanej encyklopédii slovenských spisovateľov, aby sme našli postavu režimu oddanejšiu a skompromitovanejšiu. Tento veršovnícky vekslák zamoril svojou „tvorbou“ slovenskú literatúru od roku 1948 až do roku 1987 – bez ohľadu na to, ako sa vyvíjala a ako mocnela neobmedzená moc komunistickej totality.

Lajčiak zahájil stranícky básnický atak oslavnými stalinskými poémami, pokračoval zdrvujúcou kritikou buržoáznych nacionalistov a skončil velebením žeriavnikov v petržalskej betónovej džungli.

Do literatúry vstúpil milicionársky rázne a bez zaklopania: demagogickou zbierkou Súdružka moja zem (1949), ktorá bola Lajčiakovým vstupným vízom do brlohu stalinských žalobcov a katov. O dva roky neskôr potrvrdzuje svoju oddanosť myšlienkam kultu osobnosti v básni Horúcim perom – súhlasom a oslavou vykonštruovaných obvinení a likvidačných rozsudkov nad buržoáznymi nacionalistami a im podobnej hávede. Nedá mi, aby som „báseň“ neodcitoval celú:

Tak vykľuli sa predsa
šidlá z vreca.
Mária Švábová prestala byť sfingou.
Skončila cesta slúžky Churchillov
a Šlingov.
Tak ako Šlinga
s jeho frajerkou
dovideli sme Clementisa
aj cez dym salónov a lóží,
vo fraku americkom
a v ústach s fajkou Bruyérkou,
z rukáva súkať
odkazy Londýna.
Teraz ho strážia moji priatelia
a na celu mu číslo väzenské
stráž mojej Republiky
pripína.
Keď spomeniem si na básnika,
čo vedel víno zrady piť,
už nemám rytmu ani rýmov,
ani jemnocit.
Dopísal pašovanou ceruzkou
kompozíciu s prašivinou
a nenapíše ani dobrý nekrológ.
Tak ako žil, bez chrbtovej kosti,
šmajchľujúc sa anarchii,
Eiffelovke,
obdivujúci trockistický hmyz,
zahynie, bez lásky zomrie,
ako žili
kamaráti z mokrej štvrte,
Doktor Husák a Mach perohryz.
My, súdruhovia, tešme sa z tejto chvíle,
veď otrávený bude dirignet zákulisí,
keď hynú jeho zmije.
V ich koži,
pod proletárskou nohou Truman syčí.

(1951)

Celá ďalšia „básnická tvorba“ Milana Lajčiaka je skladbou hranou kosákom na jednej strune kladiva (Ráno, Pozdrav, Nenávidím a milujem, atď.); Lajčiak sa legitímne stáva majstrom spoetizovanej ideologickej poučky. Básnický jazyk zdegradovaný na pár úvodníkových viet, totálna absencia subjektívneho pocitu a pohľadu. Vznikajú „básne“ výchovne, politicky a ideologicky usmerňujúce: plnenie plánu, združstevňovanie dediny, nekompromisné účtovanie s imperialistickými štváčmi. A Lajčiak písal div mu ruka nezdrevenela. Verný svojim chlebodarcom vymietol každý zatuchnutý kút: cudzokrajné básnické smery od symbolizmu po surrealizmus boli pre Lajčiaka tŕňom v oku socrealistickej doktríny, ktorá jediná nás mohla uchrániť a spasiť pred nepokrokovým, dekadentným umením. Aj preto – po februári 1948 – mladí, strední aj najstarší básnici likvidovali svoju k avantgardám západného strihu sa hlásiacu tvorbu a vtierali sa ako jeden muž pod ochranné krídla komunistickej strany. O niekoľko rokov neskôr – v čase odmäku – píše o stave vtedajšej slovenskej poézie Jozef Bžoch: „Neosobne a chladne pôsobila takáto poézia, lebo z nej zmizol subjekt: nielen ako prostredník medzi predmetom a básňou, ale aj ako predmet básne.“

Lajčiak prešiel všetkými totalitnými úskaliami, plytčinami i hlbočinami s neodretými ušami: začal za Gottwalda, pokračoval za Zápotockého, uvítal Novotného a koncom šesťdesiatych rokov pritrel sa opatrne k dubčekovskej línii strany, keď s kajúcnosťou hodnou Judáša napísal k vydaniu výberu zo svojej „tvorby“ (Oblúk rokov) aj takéto kotrmelcové vyznanie: „Spod nánosov nezmyselností, omylov, ktoré sa mohli stať tragickými nielen pre mňa, pokúsil som sa vydolovať a zachrániť zmysel svojej tvorby a života. Nechcel som nič zatajovať, ale to, čo bolo mimo skutočného kréda, čo vzniklo pod tlakom udalostí nezmyselne náhodných, prečiarkol som s vedomím zodpovednosti a pocitom slobody.“

Samozrejme, že na udicu pokánia mu všetci skočili a Lajčiak dostal ďalšiu z premnohých kultúrných funkcií a básnil nezmyselne veselo ďalej.

Je ťažké, ba nemožné hodnotiť Lajčiaka ako básnika, nájsť v jeho „tvorbe“ aspoň náznak, omrvinku priemernosti, ale verím, že tak už robia niektorí z „perestrojkových“ kritikov a zodpovedne citlivo komponujú oslavnú monografiu „majstrovho“ života a diela.

Krátko pred Lajčiakovou smrťou, stretol som tohoto „dirigenta zákulisí“ na Námestí hraničiarov v Petržalke. Zaľúbene a jemnocitne hľadel na zježené veže panelákov – a usmieval sa.

– po –
(Pod touto značkou publikoval vo Fragmente recenzie a glosy Oleg Pastier.)

 

 

Obálka čísla:

Kresba archív

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Dominik Tatarka
Navrávačky (dokončenie)


Jakub Sojka
Desať básní zo zbierky Duté ticho

Matěj Krčma
Rozprava o dokonalosti – Milan Bočkay

Marek Bohúň
Slovenské hroby

Jindřich Chalupecký
Konec lehkomyslnosti

M. K.
Vzdoroslavíci v Čechách

Recenzie – komentáre – glosy
- elje – Diera v hlave Jiřího Rumla
- mk – Poslední zpráva z národního mrchoviště
– po – Bez rytmu, rýmov a jemnocitu

Matej Krčma
Přistižen s mirindou


Ivan Diviš
O „Krvavém románu“ Josefa Váchala

Marek Bohúň
Staré prešpuráčky


- mk –
Garáž, Laura a její tygři, Krásné nové stroje a Dybuk

Ilustrácie: Milan Bočkay (xeroxové kópie)


 

 

c
© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.