|
Aktuálne
Podujatia
Archív
Redakcia
História
Knižná edícia
Predplatné
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
|
|
Fragment
ročník 1993, číslo 2
Adam
Zagajewski
Neopísateľný cynizmus poézie
Vnútorný svet, ktorý je absolútnym kráľovstvom poézie, má tú vlastnosť,
že je nevyjadriteľný. Je ako vzduch; pri-rodzene, objavujú sa v ňom
prúdy, napätia, rozdiely v teplotách, búrky, ale jeho základným atribútom
je totálna priezračnosť. Čo teda robí tento vnútorný svet, ktorý je
nevyjadriteľný, ale napriek všetkému túži po sebavýpo-vedi? Používa
úskok. Predstiera, že sa zaujíma - a to mi-moriadne - o vonkajšiu skutočnosť.
Upadáva veľký štát? No prosím - vnútorný svet je nadšený: má tému! Na
ob-zore sa objavuje smrť.Vnútorný svet - keďže má pocit, že je večný
- sa trasie od radosti. Vojna? Skvelé. Utrpenie? Úžasné! Stromy? Vädnúce
ruže? Ešte lepšie. Skutočnosť. Bravo. Skutočnosť je jednoducho nevyhnutná
- keby ne-existovala, bolo by si ju treba vymyslieť. >>
viac textu
Paľo
Bohuš
Dve básne
SÚBOJ
Hodiny videli ako vznikám,
oni mi tikajú,
ja im vykám.
Muž vyzbrojený
vreckovou šabľou,
to som ja.
Vyzval som čas môj
do boja.
>>
viac textu
Octavio
Paz
Slovný kruh
Význam slov revolta, rebélia a revolúcia zostal nedotknu-tý, ale ich
postavenie sa zmenilo. Bola to trojaká zmena: tieto tri slová, na ktoré
sa hľadelo s podozrením a odsu-dzovaním, vystúpili do popredia a nahradili
tri iné úcty-hodné slová: kráľ, tradícia, Boh. Ústredným slovom v tomto
trojuholníku sa stalo slovo revolúcia; a u každého slova je najdôležitejší
jeho druhotný význam: revolta nie je ani tak zmätok ako verejný odpor;
rebélia už nie je za-ťatou neposlušnosťou, ale všeobecným protestom;
revo-lúcia nie je návratom k počiatku, ale vytváraním budúc-nosti. A
tak ako dedičné chromozómy v bunkách, aj tieto posuny boli príčinou
ďalších posunov v našom rebríčku hodnôt a viery. Slová a významy boli
rovnaké, ale podob-ne ako choreografické figúry v balete alebo rotácia
hviezd na oblohe, aj posun v postavení týchto slov odhalil odliš-nú
orientáciu spoločnosti. >>
viac textu
Bora
Ćosić
Markíz v pekárni
Markíz nemá rád chlieb. To tvrdí Roland Barthes, berúc do úvahy, že
u de Sada je chlieb protirečivý znak, zároveň morálny i nemorálny.
Táto nákazlivá zmes vody a múky, upozorňuje aj na ďalšiu markízovu
neroz-hodnosť - keď nevie, čo si počať so svojím telom, hyper-textualizovaným,
pretvoreným viac než čokoľvek iné v intelektuálnej svetovej histórii,
na čítanie. Chlieb teda nie je motív pre štúdium erotomana, aj keď stredovekí
mní-si, vyrábajúci pierka v podobe písmen, už chlebom po-merne dobre
písali, a de Pisiov obraz z roku 1923, s ob-rovským falusoidným sendvičom,
vztýčeným na celú výšku plátna, "píše" práve to, čo by markíz rád čítal.
>> viac textu
|
|
Obálka
čísla:
Ilustrácie:
Mexické ľudové drevoryty a vystrihovačky,
B. K. S.
Obsah
čísla:
Dominik Tatarka
s. 2
Erika Podlipná
Koláž
s. 4
Josef Mlejnek
Básne
s. 9
Adam Zagajewski
Neopísateľný cynizmus poézie
(Eseje, básne a rozhovor)
s. 17
Paľo Bohuš
Jogging svätej Genovévy
s. 31
André Pieyre de Mandiarques
Druhý Belvedér
s. 36
Octavio Paz
Tri eseje
s. 46
André Pieyre de Mandriarques
Orol alebo slnko?
s. 59
Antonin Artaud
Dve eseje
s. 62
Enrique M. Butti
Jestli jsem tě potkal, tak se na to nepamatuju
s. 69
Rozhovor s Jurajom Raýmanom
s. 73
Juraj Raýman
Vystúp z tieňa svojho tieňa
s. 77
B. K. S.
s. 82
Julian Ragozinski
Několik úvah o čtení intimních sdělení vůbec a Juliena Greena zvláště
s. 97
André Gide v zrcadle deníku Juliena Greena
s. 105
Julien Green
Deník
s. 109
Ján Patarák
Povesť o čiernom holubovi
s. 138
Ivan Diviš
Humor
s. 145
RECENZIE - POZNÁMKY Pavel Matejovič
História v kocke - Ivan Kamenec: Slovenský štát
s. 148
Jiří Blažek
Komunizmus je povaha - Milan Kundera: Směšné lásky
s. 149
Ivan Kadlečík
Tajná správa spod hladiny - Milan Nápravník: Na břehu
s. 151
Martin Kasarda
Krv básnika! - H. C. Artmann: Dracula, Dracula
s. 152
- mk -
Millerův chorál o sexu a smrti - Henry Miller: Obratník Kozoroha
s. 153
Jiři Blažek
Výstava na křižovatce kultur
s. 154
Knižný monitor
s. 158
Časopisecký monitor
s. 161
Skelety a silhouety
Jiří Olič: Venkovské obrázky
s. 163
36 x podľa Prousta
B. K. S.
s. 164
Bora Ćosić
Markíz v pekárni
s. 166
|