|
Aktuálne
Podujatia
Archív
Redakcia
História
Knižná edícia
Predplatné
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
|
|
Fragment
ročník 2001, číslo 1-2
Emile Cioran
Vyznanie
Na
písanie mám chuť iba vtedy, keď cítim, že vybuchnem, keď ma zaplavuje
horúčka a netrpezlivosť, keď sa celý ponáram do šialenstva. Píšem, aby
som si vybavil účty, aby som invektívami nahradil zauchá či výmenu úderov.
Zvyčajne sa to začína takto: ľahké, narastajúce chvenie, ako po urážke,
ktorú sme mlčky pretrpeli. Napísané slovo je ako oneskorená replika
alebo odročený akt agresie: píšem, aby som neprešiel rovno k činnosti,
aby som sa vyhol kríze.
>> viac textu
David
Albahari
Neobyčajné poviedky
KRÁSA
Keď sa v utorok o šiestej v podvečer v Zemune pri krájaní pomaranča
do ovocného šalátu Miomira Jankovićová porezala, lebo zachytila hrotom
noža bruško ukazováka, zjajkla a vzápätí sa zahľadela na drobné kvapky
krvi, nemohla vtedy vedieť, že v tej istej chvíli, ibaže na druhom konci
sveta, v Buenos Aires, kde sa v ten istý deň ešte iba začínalo popoludnie,
sa Vilma Meszárosová, ktorá nedávno prišla z Maďarska, pichla do prsta
ihlou, keď prišívala gombík na čipkovanú blúzku, potom zjajkla a vzápätí
sa zahľadela na drobnú kvapku krvi a pomyslela si, že nikdy nevidela
čosi také krásne, ani netušiac, že to isté si pomyslela Miomira Jankovićová,
keď sa prehŕňala v zásuvke kluchynského stola pri hľadaní leukoplastu,
ktorý si Vilma Meszárosová, mladšia a šikovnejšia, už prilepila, hoci
celkom zbytočne, na svoj prst. >>
viac textu
Tomasz
Różycki
Hyperborea
Neočakávaný
návrat zimy nás zaskakuje,
keď sa už venujeme jari. Nepomáha slávne
poskakovanie ani ešte slávnejšie podupkávanie,
keďže blato zrazu zamrzlo na kameň. Život sa doslova
scvrkáva v rukách.
A zas
sa treba ovinúť hrubou vrstvou, skryť sa
hlboko. A mráz chladnokrvne stína výhonky, púčky, klíčky.
Po spustošení sadu odchádza na veľkých, mäkkých
labách, opitý nadšením.
>> viac textu
Ivan Kadlečík
Keby sa klarinet podobal na kopu kovového šrotu
Jednému mužovi, ktorý je opravár, vodoinštalatér a sklenár, tu na okolí
vtipkári hovoria Klarinet. A naozaj: je vysoký, chudý, počerný, akoby
dopredu nachýlený: len doňho fúknuť! Ide však o povrchné zdanie a nedorozumenie,
lebo prezývku Klarinet dostal podľa zvláštneho zvuku, čosi ako bf, bf,
ktorý vytvára zošpúlenými perami, keď drahokamom reže tabuľu skla: pomáha
mu to sústrediť sa na jemnú a citlivú prácu. Ten muž má meno podľa toho,
čo vie, chce a odváži sa robiť, pričom netára zbytočnosti, len vysiela
niekoľko málo vnútorne potrebných signálov, ktoré ho zbavujú napätia
a úzkosti – teda oslobodzujú. >>
viac textu
Peter Michalovič
Rozprava
o venovaní, názve a prvej vete jedného románu
Pokus o úvod
1
O čom bude referovať tento text? Predsa o prvej vete románu Láska
v časoch cholery! Veľké písmeno na začiatku slova lásky nemá naznačovať
úctu, ktorú prechovávame k tomuto ušľachtilému citu. Veľké písmeno spolu
s kurzívou týchto štyroch slov sú neklamnými príznakmi toho, že spojenie
Láska v časoch cholery je citát, ktorý bol neviditeľným skalpelom
vyrezaný z iného textu a implantovaný do tohto textu. Láska v časoch
cholery (El amor en los del cólera), je totiž titul knihy Gabriela
Garciu Márqueza. Toho Márqueza, ktorý je považovaný za jedného z najvýznamnejších
predstaviteľov magického realizmu.
>>
viac textu
|
|
Obálka
čísla:
Kresba
Obsah
čísla:
Emile Cioran
Vyznanie
str. 3
Roland Francois Sauvage
Básne
str. 5
David Albahari
Neobyčajné poviedky
str. 11
Alexander
Sergejevič Puškin
Eugen Onegin
(Román vo veršoch)
str. 15
Krása ako symbol pravdy
(Posledný rozhovor s Andrejom Tarkovským)
str. 63
Tomasz Różycki
Hyperborea
str. 69
Bogdan Bogdanovič
Disciplina etrusca
Stratené mesto
str. 83
Ivan Kadlečík
Keby sa klarinet podobal na kopu kovového šrotu
str. 101
Peter Michalovič
Rozprava o venovaní, názve a prvej vete jedného románu
str. 109
Francois D'Orcival
Dvaja tajní agenti
str. 125
Dragan Velikič
Severná stena
str. 135
|